Selkärankaa Maanselästä

Amazon on jo täällä

Etsiskelin kaupanhyllyltä Braunin partakoneen terää. Gigantissa hintapyyntö 59 €. Saksan Amazonilta postikuluineen 37 €. Pitkään palvellut moottorisaha sai jäädä mennä, kun löysin Makitan akkumoottorisahan rungon, ilman akkuja, postikuluineen 199 €. Kärkkäisen verkkokaupassa sama 399 €. Keskustelu siitä, että jos Amazon tulee, niin kaikki muuttuu, on erikoista. Amazon on jo täällä. Parin kikkauksen päässä. Toimitusaika on noin viikon. Se ei mikään aika odottaa puoleen hintaan saatavaa tavaraa, mutta jos tuota aikaa saadaan lyhennettyä pariin päivään, kilpailuetu on melkoinen. Asia havahduttaa, kun tajuaa minkälaisilla katteilla ulkomailta rantautuneet rautakaupat ja elektroniikkaliikkeet ovat myyneet meille tavaraa. Tuskin saksalainen Amazon-myyjä jää näppejään nuolemaan, vaan pärjää hiukan pienemmällä katteella. Pitäisikö sitten lainsäätäjän jotenkin hidastaa kehitystä? Tärkeintä on varmistaa, että kaikki toimivat samoilla säännöillä verojen ja muiden yhteiskunnallisten velvoitteiden suhteen. Muutoin voi ajatella, että kilpailu on suomalaisten hyödyksi. Tälläkin hetkellä ulkomaiset ketjukaupat ovat markkinajohtajia ja hinnoittelun asettajia, miksei uusi ulkomainen kirittäjä saisi tuoda hintoja reippaasti alas? 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän JanneHildn kuva
Janne Hildén

Seppo Räty oli väärässä, Saksa ei ole p***a maa.
Amazon on todella jo täällä, Saksan Amazon lähettää suurimman osan tuotteista ilmaiseksi Suomeen. Kunhan tilauksen arvo on väh. 39 euroa.

Just take my damn money already!

Käyttäjän PerttiAaltonen kuva
Pertti Aaltonen

Jokin aika sitten Tukes varoitteli (kiinalaisten) nettikauppojen tuotteista. Sama tuote ostettuna suomalaisesta kaupasta on turvallisempi ja parempi. No ainakin hinnaltaan "parempi".

Kalliit postikulut haittaavat suomalaisten nettikauppojen toimintaa.

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski

Viimeeksi kun vertasin verkkokauppojen hintoja, niin rannekellojen paristoja myytiin aliexpressissä 10 kpl hintaan 0,93 € postikuluineen ja verkkokauppa.comissa 1 kpl hintaan 5,90 + postikulut 2,90 €. Tilasin silti Kiinasta vaikka sillä olisi ollut hieman kiire. Noin kuukauden kesti vaikka keväällä tuli tavaraa useasti alle kahdessa viikossa. amazon.co.uk:sta tilasin viimeeksi methol-kiteitä, kun niitä ei paikallisen apteekin mukaan kannata täällä myydä. Ebaystä tilasin viimeeksi muistaakseni tietokoneen muistia ja ne tulivat Hong Kongista. Varmaan jotain hyvin vanhaa varastoa, kun hinta oli ehkä 1/10-osa alkuperäisestä.

Pari vuotta sitten halusin ostaa Kiinasta laser-osoitin-lamppu-kynän, mutta niitä ei myyty Kiinasta eurolla postikuluineen, kun ne on nykyään aseita. Euroopasta joku putiikki myi 2 €/kpl ja joku postikulu sekä Suomestakin olisi löytynyt hintaan 4 €/kpl ja suunnilleen sama postikulu. Tietysti sitten Euroopasta ja useampi varoiksi.

Varsinkin kun asuu syrjemmässä, niin kaikki erikoisempi kevyehkö kannattaa kuitenkin ostaa netin kautta ja kun englanti sujuu, niin Kiinastahan se tavara yleensä tulee, kun postitus on melkein aina ilmainen ja hinta alhaisin.

Kirjoituksessani http://rkoski.vapaavuoro.uusisuomi.fi/valokuvaus/2... esittelen mitä kaikkea kivaa kännykkäkameran optiikkaa ostin alkuvuoden aikana Kiinasta. Sieltä löytyy vaikka mitä. Muutama vuosi sitten tutkin alibabaa, joka on siis lähinnä tehtaiden myymälä ja silloin näkyi, että tuotteita oli yli 2 miljoonaa. Samat kamat tietysti on aliexpressissä, mutta sama tuote ties kuinka monessa myymälässä.

90-luvulla tilasin hieman tietokonekamaa jenkeistä ja jo silloin oli yleinen tapa, että tulliselvitystarraan laitetaan tuotteen arvoksi noin neljännes tai free sample, niin verot ja tullit jää pois tai minimoituu. Asiakas ostaa sitten toistekin.

Amazonista ensimmäinen ostokseni taisin tehdä vuonna 2009. Tuli parissa tai kolmessa päivässä kotiovelle.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Kuinka monella miljoonalla Suomen posti näitä halpistuotteita subventoi? Ei ole taloudellisesti mahdollista kuljettaa näitä muutaman euron tuotteita kotiin tai edes postitoimipaikkaan asti kuten olen itse omakohtaisesti kokenut. Nämä ovat kansanvälisiä sopimuksia joista ei ole helppo irtisanoutua mutta valtion subventiot ovat jo lähtökohtaisesti väärin.

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski

Käytännössä muita ongelmia ei ole kuin Kiina, joka on kansainvälisissä postisopimuksissa mukana edelleen kehitysmaan taksalla. EU:n sisällä alku- ja loppupiste ovat aina ne kalleimmat ja lajittelukeskuksissa lähes kaiken hoitaa automaatio eli niiden määrällä ei ole niin väliä. Ei ole tullausta tai muutakaan. Kiina on ongelma muillekin, mm. Ruotsista uutisoitiin siitä ei niin kauan sitten.

Sen ensimmäisen Amazon-ostokseni toi DHL varmaan koko matkan ties mistä ja silloin taisi olla vain amazon.com ei amazon.de:tä tai amazon.co.uk:ta.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

En löytänyt noita ketjusahaosia noilla tiedoilla. Kärkkäisellä oli toista merkkiä himppu yli 200 €. Toki luotan, että KD:n puoluesihteeri puhuu totta.
Niin sitten mietin sitä, että kyläkauppaan tavara tuodaan pienissä erissä ja se on sitten kalliimpaa kuin hehtaarikaupassa, johon tavara tuodaan rekalla. Kotiinkuljetus vielä maksaa lisää, jos sitä käyttää.

Sitten kun tilaa verkosta, niin se tulee kotiinkuljetuksena, eikä maahantuontiakaan voi tehdä samaa tuotetta kontti kerrallaan. Missähän se säästö syntyy? Onko se siinä, että kassahenkilö puuttuu? Ajattelen nyt lähinnä Kärkkäistä ja ulkomaista verkkokauppaa, kun Kärkkäinenkin on niitä rekalla täytettäviä kauppoja. Niin, eikä sitä kassahenkilöä ole lisäämässä Kärkkäiselläkään kustannuksia, jos ostaa netistä.

Tässähän häämöttää kaupan globaali keskittyminen. Pitäisikö sille tehdä jotain?

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski

Kaupan vanha perussääntö on ollut, että kukin porras lisää hintaan 100 %. Nyt esimerkiksi kauppa-alusta, kuten vaikka huuto.net ottaa tehomyyjiltä 5 % provisiota, niin kun ennen veit antikvaariin omia vanhoja, sait puolet uusia takaisin, nyt saat 95 % takaisin. Ennen etsit uusia suurella vaivalla ja nyt löydät heti kaiken, mitä koko Suomesta löytyy. Myydessä on kyllä ilmoitusten teon vaiva, mutta eiköhän se vaikka pelkällä älykännykälläkin jo hoidu.

Alibaballa taas on tarjota yhtenäinen alusta tehtaille ja vähittäiskaupoille, jolloin vaikkapa varastokirjanpito on yhdessä systeemissä. Tukku- ja maahantuontiporras jää pois eli asiakas saa melkein neljänneshintaan mistä tahansa (Kiinassa), mitä tahansa ja minne tahansa. Näin melko äskettäin videota varastosta Kiinasta, joka käsittelee miljoona pakettia vuorokaudessa robottialustoilla lähtemään oikeisiin jatkojakelukeskuksiin, mutta kyllä ne paketit edelleen on ihan käsinpakatun näköisiä.

Amazonilla taas on pidemmällä asiakaspään automatisointi. Automaattiset kaupat jo on, mutta jakelun automatisointi kotiin asti droneilla vasta suunnitteilla. Kai siinä joku automaattirekka sitten ajelisi teillä ja sieltä dronet hakisivat paketteja tarpeen mukaan. Logistiikkakin muuttuisi siis lähes ilmaiseksi.

Jo nyt on siis helppo visioida täysin automaattinen logistiikkasysteemi tehtailta koteihin, mutta kai sitä saa 10 tai 20 vuotta odottaa. Kaikenlaista kivaa komponenttia on täällä Suomessakin yritetty rakentaa, kuten RFID-lähetintä paperille, mutta mahtoiko tulla mitään.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Ok. Tuotteen omistaja vaihtuu harvemmin, siinä se suurin säästö. Itse tuossa ajattelin vain kuljetusta. Siinähän matka ei olennaisesti lyhene jne.

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski Vastaus kommenttiin #8

Jokaisella välikädellä pitää olla varastot, siellä puskuria, kirjanpito ja vaikka mitä, mistä kertyy kustannuksia. Ei se hinnan kaksinkertaistuminen ilmaiseksi synny, mutta onhan niitä logistiikkaketjun optimointeja tehty kaikenlaisia vähän tavaran laadusta riippuen. Ja minä olen vain satunnainen, ehkä hieman tarkkasilmäinen tarkkailija.

Tutkin joskus vuonna 2002-2003 fyysisten Linux-pakettien myymistä maailmanlaajuisesti ja päädyin sitten erilaisten välivaiheiden kautta myymään pelkkiä lupauksia toimittaa bittejä tulevaisuudessa. Täkynä olevan ilmaisen Lineoxin peilaus maailmanlaajuisesti muutamalle peilipalvelimelle, pari USA:ssa, ja julkaisujen synkronointi oli yksi mielenkiintoinen logistinen harjoitus. Toinen oli sitten verkkokaupan rakentaminen bashilla ja awk:lla skriptaamalla apachen ja sendmailin varaan, kolmas klusterointi bashilla jne. Bittienkin liikuttelu on tosiaan logistiikkaa ja jos on suunnitellut jotain periaatteessa vaikka mihin skaalautuvaa, tulee aika tarkkanäköiseksi.

Nuo alibabat, amazonit, ebayt jne. ovat vain kaupankäyntialustoja, joissa hallinta on keskitetty. Eri toimijoilla on omat liittymänsä siihen ja ne maksavat provisiota alustalle transaktioistaan ja esimerkiksi "vähittäiskaupat" optimoituvat kilpailemalla keskenään. Varsin siisti maailmanlaajuisesti skaalautuva systeemi. Se suomalainen Fruugo taisi olla juuri tuollainen, mutta kun kukaan ei riittävän aikaisin huomannut, että idea oli jo keksitty, niin polttivat hieman rahaa turhaan.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset