Selkärankaa Maanselästä

OECD:n perusturvamalli oikeansuuntainen - nostaisi 90 000 ihmistä köyhyydestä

OECD suosittaa Suomelle yleistukea Ison-Britannian Universal Creditin tapaan. OECD:n ratkaisu nostaisi 90 000 ihmistä köyhyydestä, kun taas perustulo OECD:n reunaehdoilla veisi jopa 150 000 ihmistä köyhyyteen. Tämä on merkittävä tieto, kun perusturvamalleja arvioidaan.

OECD on laskenut Suomen perusturvauudistuksen pohjaksi kahta eri mallia: perustuloa sekä Universal Credit-mallia (UC-mallia). Tänään julkaistujen tulosten perusteella perustulon käyttöönotto lisäisi köyhyyttä merkittävästi. Jopa 150 000 henkilöä joutuisi alle köyhyysrajan. Työikäisistä köyhyyteen putoaisi 3.6% nykyistä enemmän.

OECD:n malli on hyvä lähtölaukaisu Universal Credit –tukimuotojen tutkimiselle. OECD:n ratkaisussa on monia kiperiä kohtia, kuten kotihoidontuen yhdistäminen yleistukeen, mitä en ole esittämässä. Perhevapaakysymys pitäisi ratkaista erillisenä asiana. 

OECD:n raportin kuvasta näkyvät erot Universal Credit ( Kannustava perusturva) ja Basic Income ( perustulo) välillä. Ensimmäisessä kuvassa on köyhyysraja katkoviivalla. Perustulo nostaa köyhyyttä ja Universal Credit-malli vähentää köyhyyttä. 

OECD: 

Overall, the basic income scenario increases the Gini coefficient by approximately 0.4 percentage point. The poverty rate increases from 11.4% to 14.1%, and of the 150 000 persons falling below the poverty line, 30 000 are children, and 50 000 early pensioners. In contrast, in the universal credit scenario, the Gini coefficient falls by 0.9 percentage points, and 90 000 people exit poverty, thereby reducing the poverty rate by 1.7 percentage points to 9.7% (Figure 25). It alleviates complexity and strengthens work incentives consistently for a variety of individual circumstances.

 

LÄHDE : 

http://vm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/oecd-julkisti-maaraportin-suomes-2

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto
Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Brittimallissa taitaa puuttua se järkyttävä byrokratian määrä, joka Suomessa työllistää valtavan määrän ihmisiä verovaroin monimutkaisen sosiaaliturvan työpaikoilla. Suuri osa näistä ahertajista uhkaisi jäädä toimettomiksi sosiaaliturvaa uusin mallein selkeytettäessä.

Muistaakseni eräs professori sanoikin aiemmin, että Suomesta ei löydy enää ketään, joka ymmärtäisi maan sosiaaliturvan säädökset kannesta kanteen.

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

OECD näyttää olevan samoilla linjoilla kuin bloggaaja, KD:n puoluesihteeri Asmo Maanselkä.

US:n jutusta:

Asmo Maanselkä korostaa kirjassaan, että hän on tarkkaillut vain työkykyisten ja työikäisten sosiaaliturvajärjestelmää. Sen hän katsoo tulleen Suomessa tiensä päähän.

"Mallia sosiaaliturvan uudistukseen pitäisi hakea Isosta-Britanniasta. Sen aikaisempi tukijärjestelmä oli hyvin Suomen kaltainen. Maassa oli paljon tukimuotoja ja hakumenettelyitä, eikä työnteko juurikaan kannattanut. Nyt tutkimusten mukaan uuden tuen piirissä olevat työllistyvät aiempaa nopeammin ja ansaitsevat aiempaa paremmin".

Koko juttu: https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/239825-puoluesiht...

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Voisit selkeyden vuoksi korjata kuvatekstiä. Katkoviiva ei luonnollisestikaan ilmennä köyhyysrajaa, vaan nykyistä köyhyysrajan alla olevien osuutta työikäisistä.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Onko Asmolla tai OECD:lla jo tietoa perustulokokeilun väliaikaistuloksia? Jospa antaisit ne tiedot jakoon?

Niitä nimittäin ei ole kuin siinä kuuluvien tutkijoiden tiedossa ja tulokset julkaistaan vasta tammikuussa 2019.

Onko Asmo lukenut perustulokokeilun esiselvitysmateriaalin? Universal Creditistä on kirjoitettu sivulta 200 alkaen ja se ei ole niin yksinkertainen juttu Iso-Britanniassa.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Olisi tietenkin kiva, jos antaisit viitteen suoraan tuohon tutkimukseen, josta olet kaivanut yhden kuvan. Silloin voisi paremmin arvioida, mitä tutkimuksessa on verrattu.

Käyttäjän maanselka kuva
Asmo Maanselkä

Hei! Kaikki raportin tulokset löytyvät Valtionvarainministeriön sivuilta. Minulta saa kirjaa. Vielä on vähän jäljellä.

http://vm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/oecd-julk...

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Joko porvaripuolueet kepu,kok,rkp,kristilliset on valmiina poistamaan -94 tehdyt ehdot työttömien tuista ja toimeentulotuesta?
Jotka vähentää muita kela-etuuksia. Esim.toimeentulotuessa köyhimpien lapsilisät,kotihoidontuet ,lapsiperheen muut tuet.

Ja niin kauan kuin perustulo 560e ei tule toimeentulotuen,peruspäivärahan,työmarkkinatuen ,ansiosidonnaisen päivärahan päälle vähentämättömänä se ei poista yhtään köyhyyttä.
Näinhän kävi jo Tiilikaisen 300e työttömille-14.
Ja mistähän se köyhyys johtuu? Oikein .Tuloja saavat saa kaikki kelan etuudet vähentämättömänä päällekkäin .Mutta köyhimmän tuista toimeentulotuki,asumistuki,pientä työeläkettä saavan takuueläkettä vähentää edm.tuet.

(Ei poista köyhyyttä vaan puhdas tulonsiirto tuloja saaville)

Perustulo vähennetään seuraavien etuuksien nettomäärästä:
työmarkkinatuesta ja peruspäivärahasta
ansiopäivärahasta
Erityistä muihin etuuksiin liittyen
Toimeentulotuki
Perustulo otetaan toimeentulotuessa huomioon tulona. Toimeentulotuki määräytyy perustulokokeilun aikana kuten ennenkin. Työstä kieltäytyminen voi vaikuttaa toimeentulotuen perusosan suuruuden alentamiseen.
KELA-17

Ei kai muuten leipäjonot olisi kasvanut -93-18 aikana.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

JK.
Rahoittaisiko yritykset ja rikkaat perustulon köyhille? Vai miten ne verotulot hankittaisiin tuohon ? Entä millä huoltosuhde rahoitetaan jos työttömät tekee työtä perustuloa vastaan?
Ajetaisiko sosiaaliturva ja palvelut alas jotta rahat riittää perustuloon ja työttömien palkkoihin ?

Tyyliin USA .Maksat itse palvelut (esim.opinnot) ja hankit oman eläkevakuutuksen.

Käyttäjän HannuValtonen kuva
Hannu Valtonen

Taas asiantuntijat leikkivät pienillä, joskin merkittävillä palasilla. Kyllä tämäkin asia pitää ratkaista kehdosta hautaan linjalla.
Pitäisi lähteä siis lapsen syntymästä, tai oikeastaan sen lapsen tekovaiheesta.
Huomioiden lapsen kasvaminen ja kehitysvaiheineen aikuiseksi ja edelleen koulutuksen kautta ammattiin, perheen perustamiseen. Eläköidytään ja ja viimein sille viimeiselle tontille.

Kun nuo on piirretty, on mahdollisuus hakea kustannuskertymää ja miten kansalaisturvavakuutus kykenee hoitamaan koko ruljanssin yhtenäisenä järjestelmänä.

Vähän keppiä ja porkkanaa sekaan, niin kyllä se siitä.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Lainaus:
Kyllä tämäkin asia pitää ratkaista kehdosta hautaan linjalla.

Sehän oli ratkaistu jo ennen -94.
Kansan sosiaaliturva kuului kaikille. Joka Kela-etuus mihin kulloinkin oli oikeutettu. Sillä turvattiin kaikkien pysyminen kelkassa yhdenvertaisesti. Turvattiin elanto köyhille ja työttömillekkin kun tulot ei riittänyt elantoon.

Mutta hupsista -94 laman varjoilla juuri köyhimpiä ja työttömiä alettiin kurittaa ja leikata heidän sosiaaliturvaansa aina näihin päiviin asti.
Tikullakaan ei ole leikattu tuloja saavien etuuksia.Päin vastoin niitä on lisätty eri tuilla. On kotihoidontukea,vanheimpainrahaa,takuueläkettä ym.
Niitä ei saa köyhät ja työttömät jotka saa toimeentulotukea.

Jos Kelan etuudet annettaisi kuten ennen -94 oli,ei köyhiä eikä leipäjonoja olisikaan.
Eikä työttömiä voisi pakottaa ilmaistöihin .Eikä köyhillä olisi noin paljon "ystäviä" taas kun vaalit lähestyy.
Tai ei voisi hehkuttaa saavutuksista kuinka hankki miljoonalla kylmäautoja köyhien leipäjonoja varten.Jotta -30% parasta ennen kauppojen "maksalaatikot" pysyisi tuoreena Hurstin ruoka-apua varten. Veronmaksajat nekin autot maksoi ,ei persut jotka kunnian siitä otti.

Ja kaikkiin vain yksinkertainen ratkaisu:Palauttaa toimeentulotukeen ja työttömyyskorvauksiin muut etuudet ,kuten ennen oli ja kuten muutkin saa ne tulojensa päälle.

Perustulo/"vähentää" köyhyyttä= Ilmaisia lounaita ei ole.Joku ne aina maksaa .Tässäkin tapauksessa ilmeisesti ne köyhät tulevat häviämään entisestään.
(Kela ilmeisesti ei enää korvaisi vähennyksillä terv.hoitokuluja eikä lääkkeitä.Eikä köyhillä ,työttömillä,eläkeläisillä ole edes työterveyshuoltoa)

JK. Kelan etuuksista kannattaa aina vilkaista mitkä tuet vähentää muita tukia mutta vain köyhien ja työttömien tuissa on ne ehdot,ei tuloja saavien etuuksissa.

Airi Pulkkinen

Perustulossa on se huono puoli, ettei ko. raha kuitenkaan riitä elämiseen eli tarvitaan lisää muita tukia. Suomessahan erityisesti asuminen on kallista.

Mitäpä sanotte tästä tukiviidakosta, kyseessä pääkaupunkiseudulla asuva äiti ja päiväkoti-ikäinen yksi lapsi (on totta): Asumistuki 538 eu, Lapsilisä 144,30 eu, Elatustuki 155,17 eu, Lasten kotihoidon tuki 620,82 eu, Toimeentulotuki 754,45 eu, eli yhteensä 2.212,74 eu NETTO.

Ja tämän lisäksi: Teille myönnetään täydentävää toimeentulotukea 920 euroa tilillenne päiväkotia aloittavan lapsen talvivaatteisiin, kotivakuutukseen, sekä isän luona asuvien lasten tapaamiseen.

Käyttäjän HannuValtonen kuva
Hannu Valtonen

Tästä syystä olen enempi kansalaisturvan kannalla. Kaikki tulee ja menee yksien käsien kautta. Kaikki henkilöturva "yhdeltä luukulta".

Käyttäjän TeppoOikari kuva
Teppo Oikari

Pitää erottaa pari asiaa toisistaan.

Nimittäin Suomi ja Iso-Britannia.
Suomella on enemmän yhtenevyyttä yhdysvaltojen kuin Iso-Britannian kanssa.

Siksi kaikki joutavat puolisosialistiset tulonjakosysteemit minimiin, työn verotus alas, palkkakuninkuus yksityisen (vientiteollisuuden) mukaan, ja ennenkaikkea, ihmiset TUOTTAVIIN töihin. Oleskelu puolivaloilla saa riittää jo.

Vain siten pysyttelemme kärkimaana ja ravintoketjun huipuilla, muuten häviämme maailmankartalta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset